Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Doba je ťažká.
Okolnosti každodenného života sa denno-denne menia. Čo a ako to bude o rok? Čo bude o mesiac? Čo bude o týždeň? Niekedy človek nevie ani to, ako to bude zajtra. …......................... Mať tak niekoho, čo mi to povie. To by bolo! Mať tak svojho vizionára?! Nuž, ja mám svojho vizionára. autor: Janko O. |
Pred dvomi týždňami sme zverejnili článok, v ktorom sme sa pochválili, že náš „rodinný“ 2,8-metrový model amerického 4-motorového ťažkého bombardéra má prvé lety za sebou.
Tiež sme sa priznali, že Liberátor je síce letuschopný, ale nie je ešte úplne dokončený a že tie posledné „cingrlátka“ budú dorobené až teraz, po úspešnom zálete. A jedným z tých „cingrlátok“ je zvukový modul, ktorý modelu dodá autentický zvuk štyroch dvoj-hviezdicových 14-valcových piestových motorov Pratt & Whitney. pripravil: Janko O. |
Teda, musím túto vetu trochu upresniť.
Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“. A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov. autor: mior |
Aby ste tomu rozumeli: Slovo „žeravá“ má vyjadrovať charakter počasia, teplotné pomery, či ako to nazvať.
Bola to naša tretia akcia tohto roku, na ktorej sme boli. A pravdu povediac, zakaždým sa počasie nejako „predviedlo“, avšak zakaždým inak: - V Gôtovanoch bolo teplotne fajn, fúkal však silný vietor. - V Častej (v piatok, keď sme tam boli my) poprchovalo. - No a v Očovej síce nefúkalo, ani nepoprchovalo, bolo však teplo „na zdochnutie“. Boli sme tam v piatok podvečer, aj v sobotu asi do 13:00. pripravil: Janko O. |
Už vlani (2019) sme si (s Miroslavom ( mior)) povedali, že by sme sa mali pozrieť, ako to na modelárskych podujatiach vyzerá aj inde, nie len „u nás doma“.
Nevyšlo nám to tak, ako sme si predstavovali, ale povedali sme si, že v roku 2020 si to vynahradíme. Ale prišla Korona a vyzeralo to, že zase „utrieme hubu nasucho“. Ale napokon to tohto roku vyzerá celkom dobre: v Gôtovanoch bolo perfekt a o minulých Air Grill-och v Častej sme dostávali samé dobré referencie. A tak sme sa tam teda tohto roku vybrali. pripravil: Janko O. |
Jasné, boli sme v Gôtovanoch aj skôr, ale len ako diváci.
Ale tentokrát sme tam boli lietať – po takmer 35-ich rokoch. Zásluhu na tom má letecko-modelársky klub z Liptovského Mikuláša, no najmä hlavný organizátor nultého ročníka „Zletu modelov vojenských lietadiel“ - Michal Hrnčiar. A keďže k Liptovu máme „tesný“ vzťah (Miroslav tam 5 rokov študoval a ja som tam 8 rokov pracoval), tak bolo jasné, že sme tam nechceli (neodvážil som drzo napísať, že NEMOHLI) chýbať. pripravil: Janko O. |
Raz sme spomenuli, ako "videl" Gôtovany Vpershing pred deviatimi rokmi. Dnes si však my pripomenieme, ako sú Gôtovany zapísané v našich mysliach už takých 38 rokov.
............................................................ Keď my začujeme slovo „Gôtovany“, tak sa nám v mysliach vybaví niečo celkom iné, než čo Gôtovany znamenajú dnes. Žiadne obrie modely, žiadne spaľovacie turbíny, žiadne skupiny modelárov, žiadni návštevníci. V mysliach sa nám vynoria romantické spomienky spred mnohých rokov, keď modelárska technika bola slabučká, zato my sme boli plní sily. Dnes je to presne naopak. pripravil: Janko O. |
Aj tieto články dokazujú platnosť nášho výroku, že najproblematickejšou časťou modelu je jeho podvozok.
Minule sme „odpružovali“ hlavný podvozok Belugy, teraz sme naň dorobili aj brzdy. Dôvod je jasný: po dosadnutí model stále pokračuje v pohybe po dráhe a hoci „vyhodím aj batrflaje“, tak napokon ledva-ledva zastaví až po vyše sto metroch. „Batrflaje“ (butterfly = krídelká hore, klapky dole) sú aerodynamické brzdy, výrazne dynamického charakteru. To znamená, že brzdia tým viac, čím je rýchlosť modelu vyššia. Pri malej rýchlosti už však nebrzdia takmer vôbec. A práve vtedy by sa hodili „klasické“ brzdy na kolesá podvozku, ktorých účinnosť nie je závislá od rýchlosti pohybu modelu. pripravil: Janko O. |
Na začiatku mája (května) sme zverejnili článok s názvom - „Cúvajúci“ model Airbus A400M.
V jeho závere sme sa priznali, že tento nádherný model bol pre nás inšpiráciou. Inšpiráciou, aby sme aj môjmu 2 a 1/2 metrovému bielemu C-130 Herculesovi, ktorého prezývame „Beluga“, odpružili hlavný (zadný) 4-kolesový podvozok. Pretože predný podvozok už má odpružený dávnejšie. pripravil: Janko O. |
Při jednom z minulých nákupů na Hobby Kingu mi do košíku spadl "na vycpání" hmotnosti zásilky jeden kousek z elektronické bižuterie, jíž je tento populární e-shop plný.
Jedná se o optický otáčkoměr, prodávaný pod označením Turnigy Micro Tacho Tachometer. Otáčkoměr je určen hlavně pro měření otáček vrtulí RC letadel a vrtulníků. Tímto článkem si dovolím tohoto jednoúčelového pomocníka, prodávaného za cenu kousek pod 9,- USD, představit. autor: Michal Nováček |