Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Nasledujúce video je fakt úžasné.
Nie je to žiadny feik ani počítačová animácia. A navyše perfektná hudba k tomu. Je to dielo „chlapcov“ z firmy Boston Dynamics, myslím že najlepšej v oblasti autonómneho pohybu kybernetických „tvorov“. Na druhú stranu - „chlapci“ z Boston Dynamics sú vlastne tiež modelári: tiež používajú servá, motory, regulátory, stabilizátory, senzory … (síce trochu iné a "trošíčku" lepšie ako my, ale ...) Keby sa zrazu zjavili na lúke či kopci, povedal by som: „Naši“. pripravil: Janko O. |
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.
Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza. Ale je tu niekoľko zásadných ALE. autor: Janko O. |
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.
Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu. autor: Janko O. |
„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.
Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac. Začali to geniálni bratia Hortenovci. V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit. A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov. Avšak nemôžeme si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“. pripravil: Janko O. |
Často sa na modelárskych fórach môžeme stretnúť s názorom, že akási lacná RC súprava je súca akurát tak na ovládanie nejakého penového modelu.
Pričom je z vyjadrenia dotyčného zreteľne cítiť zhnusenie a dešpekt nielen voči tej RC súprave, ale najmä voči penovým modelom a penovým materiálom, ako takým. My sa pokladáme za priateľov penových modelov a penových materiálov vôbec a dnes vám chceme dokázať, že na našej strane sú iní páni Modelári, ktorí stavajú a lietajú s modelmi inej „kubatúry“, než na aké sme väčšinou zvyknutí. pripravil: Janko O. |
No, dá aj nedá.
Ale takúto odpoveď ste asi nepotrebovali. Takže poďme sa na to pozrieť podrobnejšie. autor: Janko O. |
Áno, veď v podstate o tom je celá modelárčina!
Práve modelár dokáže urobiť veci, ktoré svojou krásou, kvalitou či funkčnosťou predčia aj také, ktoré vyrobili v továrni tzv. „naslovovzatí“ odborníci na profesionálnych zariadeniach. A o tom je dnešný článok, kde porovnáme vyhrievacie vložky do topánok (bot). Autor: mior Foto: Mirina O. a Katka O. |
Nakupovať (hoci aj modelársky materiál) cez Internet je „cool“. Veď aj my to robíme.
Či už z HobbyKingu, z HiModelu, BangGoodu, DealExtremu, alebo z eBay-a. Je to rýchle, veľmi pohodlné a niekedy aj lacné. Obzvlášť tovar nakúpený cez eBay, býva o dosť lacnejší, ako úplne rovnaký tovar nakúpený inde. Napr.: súčiastky nakúpené cez Ebay sú spravidla lacnejšie, ako súčiastky nakúpené napr. z Farnellu. Niekedy aj o 50 až 70%. Lenže … pripravil: Janko O. |
Pôvodne toto nemal byť samostatný článok, ale mailová odpoveď jednému nášmu vernému návštevníkovi.
Pán Vojtech Hájek z Bratislavy sa na nás obrátil s dotazom v duchu nadpisu tohto článku. My sme mu aj odpoveď pripravili, ale ani za nič sa nám nedarilo poslať pánovi Hájekovi spätný mail. A tak sme zvolili túto cestu s odôvodnením, že spomínaná problematika môže zaujímať aj ostatných modelárov. autor: Janko O. |
Už dávnejšie som si všimol, že sa v poslednom období ľudia vracajú k svojim koníčkom po dlhšej prestávke.
Zámerne nechcem povedať, že sa vracajú "na staré kolená", lebo si myslím, že práve tí, čo sa vracajú, tie kolená staré nemajú - aspoň oni to tak necítia. Ba priamo poviem, necítime - lebo aj ja a môj brat Janko O. sme sa k modelárine vrátili po 20-ročnej prestávke a myslíme si, že "staré" kolená nemáme. Tak je to aj s Milanom Živčicom z Nemšovej. autor: mior foto: Milan Živčic |