Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.
Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu. pripravil: Janko O. |
Experimenty so štartom (niektorých) modelov z katapultu pomocou gumy sme zahájili niekedy pred štyrmi rokmi a od tej doby okúsili „slasti“ tohto spôsobu štartu viaceré naše modely.
A časom sa rozhodol pre realizáciu katapultu aj Miroslav. To preto, že tiež má niekoľko modelov, u ktorých je štart hodom z ruky veľmi problematický, ak nie priam nemožný. Lenže: niektoré naše modely sú pomerne veľké a hlavne ťažké, takže na ich štart by bolo potrebné paralelne „spriahnuť“ viacero (6 a viac) gúm. Tu sa však natíska otázka, či by sa to nedalo vyriešiť inak, napr. dlhším katapultom. autor: Janko O. |
Mnohí pochopili, že takto nejako ma telefonicky „vypočúvali“ moji (dvaja) bratia.
Zadali mi úlohy a potom kontrolujú postup prác. A keďže ma nemohli skontrolovať osobne, tak to robili aspoň telefonicky. A aby som nemohol podvádzať, tak následne som musel predložiť nezvratné dôkazy. Na fotografiách síce môže byť vidno, ako to vyzerá, ale nie je vidno, či a ako to funguje. A tak som musel natáčať „dokumentárne“ videá. pripravil: Janko O. |
Je všeobecne známe, že LiPol batérie by sa nemali dlhodobo skladovať v stave plného nabitia – 4,2 V/článok. Preto majú nabíjačky režim STORE, čo je 3,8 V/článok.
Lenže dostať LiPolky zo stavu Store do stavu plného nabitia môže trvať dlhšie, ako by si nedočkavý, lietania chtivý modelár mohol priať. Preto niektorí po dolietaní nabíjajú do stavu 4,0 V/článok, a batériu „doplna“ rýchlo nabijú tesne pred lietaním. Lenže ako, keď to máloktorá nabíjačka dokáže. autor: Janko O. |
Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.
Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami. Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi. Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi. pripravil: Janko O. |
Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.
Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely. Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod. pripravil: Janko O. |
Nemyslím tým podobné WiFi antény na vytváranie dátových liniek.
Na tejto stránke sa budeme venovať anténam používaným v modelárskych zariadeniach a ich možnej oprave. autor: vpershing pridal: mior |
Občas modelári riešia problém s elektro-pohonom: zvolená konštalácia nevyhovuje, je treba zmeniť priemer vrtule.
Na modelárskych fórach sa však objavujú varovania, že zväčšenie priemeru vrtule hoci aj o jeden palec, môže mať za následok preťaženie motora či regulátora, niekedy až do stavu „upečenia“. Sú tieto varovania oprávnené, alebo je to len zlomyseľné strašenie? Nuž, naše výpočty (ale aj praktické skúsenosti) ukazujú, že by nebolo dobré, brať to na ľahkú váhu. autor: Janko O. |
Pred pár dňami sme zverejnili článok „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“.
V ňom popisujeme naše trápenie so štartom niektorých modelov a ako riešenie vidíme stavbu a následné používanie Katapultu. Katapult sme už dávnejšie odskúšali a po určitom „laborovaní“ sme došli k pozitívnym výsledkom. Avšak stále nás hnevá, že nikde sme nenašli údaje o tom, že model vážiaci X kilogramov treba katapultovať takou-a-takou silou, teda konkrétnou gumou, napnutou na takú-a-takú dĺžku. A túto medzeru by sme chceli zaplniť. autor: Janko O. |
Tak takto nejako, asi pred rokom - v tej „koronárnej“ dobe, prebiehala naša konverzácia na diaľku:
Medzi Miroslavom a mnou. Aj medzi Milanom a mnou. Miroslav býva v Novom Meste nad Váhom a my dvaja (starší) bratia sme tu, v Banskej Bystrici. Ale aj tak sme všetci dodržiavali odporúčanie: Zostaňte doma! pripravil: Janko O. |