Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Dnes si ukážeme, že pomocou elektroniky serva, čoby spínača, môžeme ovládať nie len jedny svetielka, alebo len jedno elektronické zariadenie.
Môžeme spínať aj dve, tri, či štyri svetielka (alebo čokoľvek iné). A v závere si ukážeme, že si takto môžeme vyrobiť automatické prižhavovanie spaľovacieho motora, alebo diaľkové ovládanie generátora dymu. autor: Janko O. |
Vždy som si myslel (a bol som na to aj patrične hrdý), že tie „naše“ RC prijímače, teda prijímače do modelov lietadiel sú tie najmenšie a samozrejme aj najľahšie.
A prijímače do RC aut a lodí môžu byť „hocijaké“, však to nelieta a teda uvezie hocičo. Avšak na web-stránke nášho modelárskeho kolegu a kamaráta Michala Nováčka som našiel informácie o vskutku miniatúrnych „autíčkárskych“ RC prijímačoch, ktoré ma z tohto omylu vyviedli. Ich „najväčší“ rozmer je asi 1cm a vážia sotva 0,3 gramu. pripravil: Janko O. autor článkov: Michal Nováček |
Toto video vytiahol na „svetlo božie“ český modelár s prezývkou „elepilot“ na modelárskom fóre mojehobby.
Že sa je na čo pozerať, o tom niet pochýb. Nás však zaujalo to, že tento model s rozpätím 4,2 metra, vážiaci 42 kg, riadia dvaja piloti. Nie že by nás to prekvapilo, skôr nám to pripomenulo naše dávne túžby, keď sme si s Miroslavom hovorievali: „Raz by sme chceli mať taký model, ktorý budeme musieť riadiť obidvaja súčasne.“ A takto nejako si to vo svojich tajných modelárskych snoch predstavujeme. pripravil: Janko O. |
Preed nejakým časom sme uverejnili článok „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: podrobne, aj s návodom“.
A považovali sme to za „vybavenú“ vec. Skrátka, niečo v zmysle: tu je popis a návod a kto chce, nech si to postaví. Lenže, v komentároch a občas aj v mailoch sa objaví prosba, aby sme to či ono zariadenie dotyčnému urobili. Občas zvykneme (skôr zo srandy) odpovedať: „Dobre, vy namiesto nás píšte články (na tento web) a my vám to zariadenie postavíme.“ Zatiaľ ešte nikto nikdy nesúhlasil. Ktovie prečo? autor: Janko O. |
Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.
Dá sa povedať - modelársky ľudské. Len sa to nesmie príliš preháňať... autor: Janko O. |
Miroslav aj ja máme niekoľko rôznych dvoj-motorákov, niekoľko štvor-motorákov a dokonca aj niekoľko päť-motorákov (a ja aj jedného troj-motoráka).
Lietame s nimi decentne, takpovediac uhladene a dali sme tomu štýlu aj meno: smooth flying. Proste nám to tak prišlo, že na „šantenie“ sú jedno-motoráky, ale ak má model viac motorov, tak ten je súci LEN na „seriózne“ lietanie. Skrátka: na viac nemá, na viac sa nezmôže. Ale hlavne: tak sa to má! To sme si mysleli až pokým sme neuvideli video, ktoré sme pre vás pripravili. Až sme sa miestami sami seba pýtali, či je to fyzikálne vôbec možné. pripravil: Janko O. |
Myslíme si, že je to úplne normálne: ak agentúra pre letectvo a vesmír niečo skúša, tak to v začiatkoch isto skúša na „zmenšeninách“, teda na modeloch.
Na videu, ktoré vám ponúkame, „chlapci“ z NASA experimentujú so sklápaním koncov krídiel (hore aj dole) počas letu a pomocou bezpočtu senzorov zisťujú ich vplyv na letové vlastnosti lietadla. Pravdu povediac, model majú pekný (žiadna „pena“ ako my)! Asi stál aj „pekné“ peniaze. Že sa jedná o „seriózne“ zariadenie môžete usúdiť podľa naozaj perfektného vymakaného „bytelného“ odpruženého brzdeného podvozku. Že by čítali náš článok „Modelársky paradox“? Keď však pozerám na koniec videa, tak musím skonštatovať, že my pristávame lepšie (bez odskokov)! pripravil: Janko O. |
V prvom dieli sme si ukázali, ako je zapojená elektronika serva a ako je možné ju použiť na spínanie svetiel, či nejakého iného elektronického zariadenia v modeli.
Dnes pokračujeme v našom snažení a ukážeme si, ako to urobiť čo najjednoduchšie, alebo čo najefektívnejšie. autor: Janko O. |
Myslím, že nikoho "neoblbneme" a teda nemusíme tajiť, že pre značku FrSky máme istú slabosť.
Začalo sa to asi pred jedenástimi rokmi, keď sme v článku "Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky" konštatovali, že táto firma ponúka presne to, čo už sme nejaký čas hľadali. Hoci sme o FrSky a ich výrobkoch (vtedy to boli len vysielacie moduly a 8-kanálové prijímače) nemali žiadne referencie, riskli sme to a "išli sme do toho". A po jedenástich rokoch môžme hrdo prehlásiť: neľutujeme. Dnes vám prinášame video, takpovediac "z útrob" firmy, ktoré natočil Jan "JanekX" Urbánek z firmy RC Studio. pripravil Janko O. |
Názov „cevaro osvetlenie“ sme si nevymysleli, ale len prevzali. To raz, pri jednom podvečernom lietaní jeden náš modelársky kolega zahlásil: „To vaše cevaro-osvetlenie ...“
Už ani nevieme, ako veta pokračovala, ale podstatné je, že sa to ujalo a názov „nášho“ osvetlenia bol na svete. Súčasne sme si uvedomili, že nikde na našej web-stránke nie je jeho ucelený popis, až to začalo vyvolávať dojem, že to nebodaj tajíme a žiadne detaily nechceme zverejniť. A tak to teda bez problémov odtajníme a zverejníme aj so schémou, s návodom a programom pre mikrokontrolér, pre tých, ktorí by si to chceli sami zrealizovať. Nie je na tom nič ťažké ani zložité, najprácnejšie je naťahať v krídlach a trupe modelu drôtiky k LED diódam. autor: Janko O. |