Tento web priateľov realistického RC lietania má za cieľ združovať tých leteckých modelárov, pre ktorých je lietanie radosťou, koníčkom alebo útechou. Táto stránka nechce byť prostým zoznamom modelárskych aktivít a zážitkov. Jej cieľom je hľadať a objavovať dôvody prečo a ako modely fungujú. Klásť otázky a nachádzať odpovede z oblasti elektroniky, mechaniky a aerodynamiky . Na tomto webe môžeš nájsť rôzne články a návody, ktoré Ti môžu pomôcť pri riešení modelárskych problémov. Tu si môžeš vymieňať názory s ľuďmi, podobne "postihnutými" ako si Ty
Tak s týmito slovami vošla manželka do mojej izby.
Mysliac si, že rozpráva o jednom našom nie veľmi obľúbenom susedovi, prisadil som si: „Keby len Obuch, Je to riadny …..!“ A použil som jedno také expresívne slovo na 5 písmen (čo sa v tajničkách nevyskytuje). A ona: „Nemám na mysli Paľa, ale toho Obra, tú Opachu, tú Obludu, tú Ozrutu, čo je v suteréne nášho domu.“ (neviem presne, čo to je Obuch, ale všimnite si, že moja manželka obľubuje slová začínajúce na „O“). A vtedy mi došlo, o čom manželka „točí“. autor: Janko O. |
Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).
Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“. Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami. autor: Janko O. |
Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.
Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov. Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope. A tie tri malé modely? To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov. Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní. autor: Janko O. |
Pred nejakým časom sme uviedli článok „„Multifunkčný“ (viac-účelový) knipel“, v ktorom sme spomenuli, ako sme to zrealizovali a tiež čo nás k tomu rozhodnutiu viedlo.
Potom sa pod článkom objavili nejaké komentáre a medzi nimi aj odkaz nášho modelárskeho kolegu, autora niekoľkých článkov na našej stránke a kamaráta Bulmana, ako podobný problém vyriešil on. Takže sa na to poďte pozrieť. (Trochu sme škrípali zubami od závisti, pretože Bulman využil aj technológiu 3D tlače.) autor riešenia: Bulman ... úvod pripravil: Janko O. |
Milovníci modelárskych spaľovacích motorov to poznajú: Motor sa (obzvlášť pri voľnobehu) chveje, trasie, vibruje a servo je z tých rázov celé „bez seba“.
autor: Janko O. |
pokračovanie seriálu o úprave povrchu penových modelov.
autor: Janko O. |
Pokračovanie článku o úprave povrchu.
autor: Janko O. |
Náš talentovaný modelársky kolega a kamarát z Nového Mesta nad Váhom - Patrik, vystupujúci pod skratkou Skriu, mi poslal mail, v ktorom reaguje na sériu článkov "Čo robiť, aby bol model rýchlejší".
Zaujímal by ho konkrétny technologický postup k dosiahnutiu hladkého povrchu penového modelu, či už z Polystyrénu alebo z EPP. V závere svojho mailu použil neodmietnuteľný argument: "Možno by to zaujímalo viacerých". autor: Janko O. |
Zámysel mať Záznam letových dát (Log) sme do našej PC Telemetrie „zakomponovali“ hneď od samého začiatku.
Ale keďže sa nám to nejavilo ako to najpotrebnejšie na telemetrii, tak sme to stále odsúvali a odsúvali. Až teraz (asi pred týždňom) ma Miroslav „dokopal“, aby sme to konečne dokončili. A veru, urobil dobre. autor: Janko O. |
Tento článok je zavŕšením seriálu „Takže: Jeden BEC? Dva BECy? Viac BECov?“
Dnes si ukážeme, ako sa správajú dva paralelne zapojené BECy s rozdielnym výstupným napätím, keď ich nezaťažujeme laboratórnym reostatom, ale skutočnými modelárskymi servami. Toto je samozrejme navodenie reálnych podmienok a to je to, čo nás skutočne zaujíma. A na záver si zhrnieme poznatky zo všetkých zrealizovaných meraní. autor: Janko O. |